måndag 29 april 2013

Blåbärs- och Avokadosmoothie


























Smoothies är himla gott och praktiskt, speciellt nu när sommaren börjar närma sig, det svalkar och tillfredställer. Lite som glass liksom men istället fullpackat med nyttigheter. Jag gör nog minst en smoothie om dagen, vilket mina grannar nog stör sig på då jag ibland runt 7-tiden på morgonen (efter löprundan) sätter igång mixern, som för övrigt är mammas och pappas gamla goding från 80-talet. Men, jag kan ju bara inte låta bli. Ibland är det sjukt gott att ta sig en riktigt god, fet, bärig, protein-proppad smoothie efter morgonpromenaden eller löprundan. Den här smoothien innehåller avokado, som är en av dem nyttigaste "frukterna" vi kan få i oss. Avokadon gör smoothien krämig, samtidigt som den också bidrar med en riktig näringsboost av nyttiga fetter som mättar och sänker kolesterolet och dessutom mineraler som skyddar ditt hjärta. Jag försöker, så ofta jag kan, tillsätta någon slags grönsak eller speciell ingrediens i mina smoothies, för att få in mer näring i en portion. Exempel är avokado, spenat, kanel, färska örter, linfrön osv. Det finns inga gränser helt enkelt, bara kör på!

Ingredienser
1/2 avokado
1/2 dl frysta blåbär
1 dl yoghurt 3 % - för lösare smoothie använd mjölk/soyamjölk
1 skopa whey protein pulver
1 msk stevia
lite pressad citron

Tillagning
Släng ner allting i en mixer, mixa och smaka av. Behövs något, så tillsätt mer. När jag själv gör smoothies står jag och smakar och har mig tills jag fått fram det jag vill ha. Häll upp i ett glas och slurpa i dig direkt! Så gott.



1 kommentar:

  1. Istället för att förstöra drinken med "whey" Så kan du väl fan äta typ 1 ägg eller 2 ?
    Vad är poängen att försöka vara nyttig när man failar direkt på receptet?

    SvaraRadera