tisdag 23 april 2013

Protein-smoothie med Antioxidanter



God Morgon!
Jag har blivit lite svag för protein-smoothien på sistone, speciellt såhär på morgonkvisten. Jag blir så oerhört tillfredsställd av den, och jag kan liksom inte riktigt förklara varför, det bara är så. Kanske är det för att den innehåller en perfekt balans av protein, fett och kolhydrater som på så sätt ger den magiska starten på dagen som vi alla drömmer om... eller så är det för att den är så förbaskat god bara :)

Jag måste vara ärlig och säga att jag är 22 år gammal, och hade aldrig provat protein-pulver förrän för ca 1 månad sedan, då jag bestämde mig för att testa det. Alla dessa duktiga träningsbloggare som nu för tiden snackar hitan och ditan om protein-shakes både före och efter träningen - man blir ju såklart lite påverkad och "cyber-space-grupp-tryckt" eftersom jag själv tränar en del och inte äter extrema mängder kött (pga ekonomi, miljön, "trött-på-kött-syndromet" etc). Så, då kanske det helt enkelt är en klok idé att addera lite proteinpulver i sin dagliga kost, för att vara säker på att kroppen får dem proteiner som behövs för att reparera och bygga musklerna (som bryts ned under träning). Jag styrde helt enkelt kosan mot hälsokostbutiken och köpte mig ett paket WHEY protein plus - vassle protein, som jag tror den heter (gul och blå förpackning, det sved en aning i plånboken). Det finns ju såklart billigare, och dessutom big-pack, som kan köpas via internet, något jag antagligen kommer göra om min protein-craving är här för att stanna.

Ingredienser
2-3 skivor frysta bananskivor (jag brukar ha skivad banan i frysen, redo för smoothies)
1/2 dl frysta blåbär
1/2 dl frysta hallon
1 dl yoghurt, 3 %
lite vatten
1/2 dl protein pulver naturellt (valfritt såklart, en smoothie är precis lika god utan proteinpulver också)
stevia (sötma efter smak)
lite pressad citron

Tillagning
Mixa bara allt i en mixer eller med en stavmix tills det blir till en krämig konsistens. Jag föredrar egentligen mina smoothies lite tjockare, då jag oftast äter dem med sked från en skål (påminner mig om när jag åt smaskiga Acaís i Brasilien nämligen).





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar