söndag 5 maj 2013

LCHF Banana Pancakes


























Mm mm, vilka förbaskat goda pancakes. Det var första gången någonsin som jag gjorde pancakes, och dem blev kanske inte supersnygga, men åh så goda. Dessa är (precis som med det mesta annat jag bakar/lagar i den här bloggen) low carb/GI, med fokus på att det helt enkelt ska vara hälsosammare för både kroppen och knoppen. Eftersom dem innehåller lite kolhydrater men mer fett och protein blir dem genast fylligare och mättar snabbt kan jag säga. Dessutom slipper man en extrem blodsockerhöjning, vilket jag personligen tycker är väldigt bra. Man står sig bra på en sådan här frukost, och speciellt bra är dessa pancakes efter ett hårt träningspass då dem innehåller en bra balans mellan kolhydrater, fett och protein.

























(2 pancakes, 1 pers.)
Ingredienser
2 ägg
1 tsk bakpulver
1 dl kokosmjöl
1,5 tsk fiberhusk
1 mypa salt
1/2 mosad banan
(tillsätt mjölk/yoghurt/soyamjölk/vatten beroende på hur rinnig du vill ha smeten)
kanel (valfritt, jag tycker det passar himla bra ihop med banansmaken)
smör till stekning


Tillagning:
Bara mixa ihop allting i en skål, och låt svälla en liten stund, ca 5-6 min. Som jag nämnde ovan så kan det vara väldigt individuellt om man vill ha en rinnigare smet och därmed tunnare pancake eller om man föredrar en lite tjockare smet och tjockare pancake. Jag gillar nog mina lite tjockare, som på bilden. Smält lite smör i en stekpanna, klicka ner lagom stora pladdor av smeten och stek några minuter på varje sida. Ha inte på för hög värme bara. Servera med en klick hemmagjord vaniljyoghurt (utan socker) eller bara några klickar smör ovanpå. Det gillar jag, pancakes med smör ;)

Hoppas att det smakar bra!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar