söndag 19 maj 2013

Bön- och Kålsallad med Basilikadressing


























Gårdagens lunch blev en blandning av vad jag hade liggandes i kylen, och det visade sig att resultatet blev väldigt gott, så gott så att jag var tvungen att dela med mig av det i bloggen. Ibland krävs det inte så mycket för att det ska smaka bra. I och med att jag är student så köper jag ofta sådant som är billigt men samtidigt nyttigt och näringsrikt. Olika bönor på burk eller okokta som man förbereder själv är utmärkta och nyttiga val för en student som vill leva på annat än bara nudlar. Den absolut bästa maten är dock kål. Jag köper kål i mängder för det är billigt, smakar bra, man kan variera det väldigt mycket, det räcker länge (flera veckor) och tillslut... kål är extremt, extremt nyttigt. Bara efter 2-3 dagar av att ha ätit kål, så känner man dess effekter i hyn, i kroppen, i själen. Jag lovar och svär, kroppen älskar kål.

Ingredienser
tunt skuren kål
1/2 burk blandade bönor (kikärtor, kidneybönor, stora vita bönor)
små cocktailtomater (går ju självklart bra med vanliga tomater också)
lite skivad gurka
feta ost
färsk basilika
dressing: olivolja, vitvinsvinäger, salt, citronpeppar, torkad oregano, hackad basilika, lite agave-honung)

Tillagning
Skär allt i lagom strimlor/bitar och mixa ihop i en skål. Blanda ihop dressingen och "dressa" salladen. Servera med några färska basilikablad ovanpå. Snabbt och enkelt, perfekt för en slö student.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar