fredag 10 maj 2013

Gudomlig Grekisk Moussaka



Att göra en moussaka innebär många småsteg innan man slutligen kan skjutsa in hela gratängen i ugnen, men det är sånt jag tycker är roligt när jag lagar mat. Allt ska ta sin lilla tid, det är terapi för mig att stå och roa sig i köket med lite bra musik i bakgrunden. Jag vill absolut inte stressa, för då blir det jobbigt. Det som är hemligheten bakom en riktigt god moussaka (enligt mig) är köttfärssåsen. Den måste få tid på sig att bli riktigt saftig och smakrik. Jag lät min stå och puttra på svag värme i säkert 2-3 timmar - men det är värt det, då blir den som bäst. Ett annat litet trick för att göra såsen riktigt smakrik är att tillsätta kanel, tro det eller ej. Kanel framhäver köttets aromer, och fördjupar på så sätt helhetssmaken av köttfärssåsen.

Ingredienser 
ca 1kg nötkött eller lammfärs
2 burkar krossade tomater
2 gula lökar
5-6 vitlöksklyftor
1-2 tsk kanel
2 tsk torkad oregano
1 msk kalvfond
1,5 msk tomatpuré (mycket nyttig lykopen)
1/2 dl balsamicovinäger (helst skulle jag använda rött vin till det här, hade dock inte det hemma idag)
2 stora auberginer
2 röda paprikor
2 ägg
1 paket fetaost
1 dl yoghurt
lite riven muskotnöt
riven ost (vill man vara fin kan man ta parmesan, jag använde bara riven gouda som jag hade liggandes i frysen)

Tillagning
Börja med att sätta ugnen på 200 grader. Skär paprikan i halvor och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Baka paprikan i 15-20 minuter, eller tills du ser att dem är svarta på toppen (skinnet ska kunna lossna). Skär aubberginerna i ganska tunna skivor på längden. Lägg även dem på en plåt med bakplåtspapper, gnid in lite olivolja och stek i ugnen tills dem fått fin gyllene färg och är mjuka.

Köttfärssåsen
Hacka löken, och pressa vitlöken. Bryn först vitlöken i lite olivolja, och tillsätt sedan löken. Låt bryna tills löken är gyllene och mjuk. Häll ned i en större gryta. Bryn färsen (lamm eller nötkött) tills det är genomkokt och häll sedan ner i samma gryta som löken och vitlöken. Tillsätt kalvfond och tomatpuré i grytan, rör om under uppvärming. Krydda med valfri mängd kanel (jag tog nog ca 1-2 tsk kanel) och torkad oregano, häll ner dem krossade tomaterna och balsamicovinägern. Låt såsen stå och puttra på svag värme i ca 2 timmar, rör om emellanåt.

Den vita såsen
Den vita såsen går snabbt att göra. Blanda bara ihop äggen med nedsmulad fetaost och yoghurt. Riv ner lite muskotnöt (jag köper alltid hela muskotnötter som jag river ner färskt i mina såser) och smaka av. Salt behövs nog inte eftersom såsen får sältan från fetaosten.

Gratängen
När alla små komponenter är färdiga, är det dags att göra själva gratängen. Ta vilken ugnssäker form som helst och börja med att bre halva delen av köttfärssåsen i bottnen. Ta hälften av den rostade paprikan, dela i små bitar och fördela jämnt på köttfärsen. Ta lite av den vita såsen och klicka ut här och var. Nästa lager är hälften av auberginerna, lägg dem bara jämnt bredvid varandra, behöver inte vara perfekt. Lager nummer 3 är resten av köttfärssåsen. Lägg på sista häften av paprikorna och lägg sedan på resten av auberginerna. Häll sedan på den vita såsen som ett täcke över gratängen (se bild nedan). Fördela den rivna osten jämnt över gratängen, och gratinera sedan i ugnen på ca 175 grader i 15-20 minuter, eller tills du ser att osten fått fin brun färg.

































Smaklig måltid!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar