lördag 18 maj 2013

Superfood: Acaí-smoothie


























Härom dagen gick jag runt lite i en Life-butik och hittade den här påsen med torkat Acaí-pulver. Jag åt en del Acaí när jag var i Brasilien senast (för att jag tyckte det smakade så gott och svalkade i hettan) och jag kan ibland känna hur jag får lite craving efter något som smakar som Acaí. Det är en speciell smak, väldigt annorlunda från andra bär som finns, men gud så god. Hur som helst, Acaí smakar inte bara gott utan har ju en hel del omtalade hälsoeffekter. Det är ju visserligen också bara logiskt att acaí är hälsosamt då man ofta säger att frukter och framför allt bär som är väldigt röda/färgstarka har mycket antioxidanter i sig. Acaí är riktigt mörklila, nästan åt det svart hållet. Det måste båda gott.

Acaí
Acaí bären växer på Acaí-palmen i Syd- och Central Amerika. Bären är mörklila och liknar blåbär till utseendet. Acaí-bäret är känt för sina anti-inflammatoriska effekter (det är nämligen en antihistamin). Acaí-bärets höga innehåll av antioxidanter kan hjälpa till att förebygga/bekämpa olika former av cancerceller. (studie från Archivos Latinoamericanos de Nutricion). Acaí-bär innehåller även essentiella fettsyror som vi även kan få oss från fisk. Dessa är bra både för blodkärlen och för hjärtat. Därmed sänker acaí det dåliga kolesterolet och höjer det goda. Antioxidanterna i acaí har en positiv effekt på immunförsvaret. Det sägs att man också kan få friskare hud och minska sin acne om man har problem med det.

Acaí innehåller:
Vitaminerna B1, B2, B3, C, E och även mineralerna järn, kalium, fosfor och kalcium. Omega 3, 6 och 9.

Acaí-Smoothie
1/3 frusen banan
1/2 dl yoghurt
1 dl whey proteinpulver (valfritt)
1/2 dl hallon
1/2 dl blåbär
1 msk Acaí-pulver (jag använde Superfruit som jag köpte i en Life-butik)
lite pressad citron

Tillagning
Mixa allt i en bra blender. Tillsätt lite sötning/stevia om den blir för smaklös. Kör man den ett längre tag blir smoothien slät och fluffig, då är den som bäst tycker jag. Ät ur en skål med sked!




referenser
www.gojibäret.se
www.livestrong.com





2 kommentarer:

  1. Acai borde jag köpa, har hört mycket gott om det! Jag har tidigare druckit det i smoothies, men aldrig använt det hemma själv.

    http://bakasockerfritt.se/

    SvaraRadera
  2. Ja jag kan verkligen rekommendera det. Kostar ju visserligen lite mer än vad man kanske har råd med (ca 260 kr för en påse).. men jag kände själv att jag ville köpa det för att experimentera lite :) Dessutom så förhöjer det verkligen smaken på smoothien!

    SvaraRadera