söndag 5 maj 2013

Tomat- och Mozarellasallad (Caprese)


























Mozarella brukar jag passa på att köpa när det är på extrapris i affären, för det är kanske inte riktigt en budgetvara annars för studenter som jag. Jag tycker dock väldigt mycket om mozarella, speciellt när det är en caprese-sallad som denna. Påminner mig om när jag växte upp, och pappa brukade göra stora italienska middagar med mig och mina systrar. Då var det alltid en stor caprese som gällde, med en massa annat gott. Hursomhelst, tomater är fullproppade med lykopen, ett ämne som gör oss både lyckliga och förser oss med ett starkare immunförsvar. Så se till att äta minst en tomat om dagen, det kommer bara göra dig gott <3

Ingredienser
1-2 tomater (gärna svenska)
mozarella
basilika
olivolja
salt och peppar

Tillagning:
Skär tomaterna och mozarellan i lagom stora bitar, och strimla lite färsk basilika. Blanda ihop salladen med så mycket olivolja och salt/peppar som du vill ha. Ät och njut!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar