söndag 14 juli 2013

Somrig sockerfri Rabarberkompott


























Här är ett snabbt och gott recept på min nyttiga rabarberkompott. Nu när det är sommar är det ju bara läge att frossa i svensk godsaker som jordgubbar, hallon, rabarber, färska morötter, lök, sockerbönor... Ja allt som går att odla på  sommaren :) Jag älskar det, och försöker så gott jag kan att ta tillvara på det som är i säsong. Den här rabarberkompotten gjorde jag på morfars rabarber från hans grönsaksland. Jag använder stevia istället för annat sötningsmedel eftersom det kommer från början från naturen och är ännu så länge inte känt för att vara en fara för hälsan (stevia har använts i hundratals år som naturlig sötning i Sydamerika).

Ingredienser
5 stjälkar rabarber
2-3 msk stevia
1 krm vaniljpulver
2 msk vatten

Tillagning
Skär rabarbern i små bitar och koka upp med stevia, vanilj och vatten i en kastrull. När kompotten kokat i 5-10 minuter bör den ha fin konsistens. Är den för vattnig kan den koka lite längre. Servera kompotten till grekisk yoghurt eller fil, eller ät den bara som den är. MUMS.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar